Kantoor Schuttevaerweg te Rotterdam

Opdrachtgever:  Giesbers-Libo bouw
Jaar:  2004
Aannemer: 

Giesbers-Libo bouw

Oppervlakte:  1350
Locatie:  Rotterdam
Discipline:  Architectuur
Typologie:  Kantoor

Kantoor Schuttevaerweg te Rotterdam

Ooit koos meneer van Leeuwen voor de stichting van wat de wereldberoemde Van Nelle fabriek zou worden, een plaats in het zicht van de druk bereden spoorlijn Rotterdam - Amsterdam en Nederlandse eerste autosnelweg Rotterdam - Den Haag. Handig met het oog op de aanvoer van massagoederen stroomde de gekanaliseerde Schie voorlangs. Dezelfde superieure infrastructuur zorgde ervoor dat je de Van Nelle fabriek vanuit Rotterdam zelf alleen via sluip-door-kruip-door-wegen kon benaderen. Voor de wijkbewoners uit Spangen ligt Van Nelle achter het spoor verborgen in een uithoek van industrieterrein Spaanse Polder, voor de mensen uit Overschie aan de overkant van het kanaal én de snelweg. Om deze doodbloedende uithoek van het industrieterrein Spaanse Polder te revitaliseren en meer bij Spangen te betrekken, wordt nu gewerkt aan een viaduct onder de spoorweg. Het viaduct takt recht aan op het hart van de wegenstructuur in Spangen. Barrières binnen de stad worden opgeruimd. Initiatiefrijke ondernemingen zien daarin een kans.


‘Er is wel een jaar of 3 geschoven met de precieze plek van het viaduct, maar toen die eenmaal vastlag ging het snel.’ Aan het woord is Han de Kluijver. ‘Ontwikkelaar-aannemer Giesbers-West en het vroegere Libo Bouw wilde 2 vestigingen samenvoegen. Giesbers-Rotterdam maakt een zelfstandig onderdeel uit van de Giesbers-groep. Wij hadden al eerder voor hen gewerkt waaronder Rabovestigingen in Spijkenisse en Rozenburg en diverse bedrijfsgebouwen in Rotterdam, Vlaardingen en Hellevoetsluis.’

 

Massa

Op een perceel dat tegen de spoorlijn aangeschoven is, op een hoek meteen na het passeren van het viaduct, staat nu de vestiging van Giesbers-Rotterdam. Vanuit Spangen gezien steken Giesbers-Rotterdam en zijn overbuurman als 2 waakzame portiers boven de spoordijk uit. Beide bedrijven bouwen de in het bestemmingsplan toegestane enveloppe helemaal vol, en hoewel ze totaal niet op elkaar lijken, spiegelen ze in zekere zin elkaar. Allebei de vestiging van een ontwikkelaar-aannemer, alle twee een samenstel van een kantoorpand met een aparte werkplaats en allebei van een architectuur, die een stuk representatiever is dan de hap-snap tegen elkaar gegooide werkpanden in de omgeving. Bovendien vertonen ze op hoofdlijnen dezelfde massaopbouw: direct op de hoek het kantoordeel van 4 lagen, om de hoek in de rooilijn van de Schuttevaerweg de gerekte werkplaats.

 

Baksteen

‘We hebben het kantoorpand zo flexibel mogelijk opgezet. Flexibel is misschien een besmet woord in de architectuur van vandaag, maar ik kan het niet anders noemen. De rotonde op het kruispunt deed de overbuurman kiezen voor ronde vormen, wij kozen voor recht en robuust. Een kern met lift en trap en faciliteiten en daarom heen L-vormig de kantoorvloeren, die vrij in te delen zijn. Alle etages zijn nu ook anders.’ Han de Kluijver beschrijft in korte rake woorden het Giesbers-pand. ‘De Van Nelle fabriek iets verderop, vormde in zekere zin een inspiratiebron, omdat we die kant van het kantoor zo open mogelijk wilden houden. Langs de spoorlijn moesten de ramen wel klein blijven vanwege de geluidsoverlast daar. Boven op het dak installaties inclusief liftmachine in een zinken dakopbouw. Zink mocht daar wel met het oog op de koperdeeltjes die van de spanningsdraden afspringen, zo hoog is ver genoeg weg. Metselwerk in 2 kleuren baksteen, niets bijzonders.’ Doordat het kantoor geheel uit prefab betondelen is geconstrueerd kon de bouwtijd bijzonder kort zijn. De werkplaats ernaast heeft een metalen draagconstructie met een bekleding in 2 tinten grijs: voor de grote gevelvlakken damwanden en voor een iets uit de gevellijn vooruitstekend kantine/kantoor donkerdere Carat betonvezelplaat-bekleding. Als het huurcontract van de buurman de wielerclub De Pedaalridders afloopt, zullen die oude houten schoollokalen worden vervangen door een uitbreiding van de timmerwerkplaats.

 

Hout

De afwerking van het kantoor ligt op een hoog niveau. Giesbers-Rotterdam heeft ervaring in de interieurbouw. Hun decoratieve logo groot op de receptiebalie keert elders klein terug in designlampen. Plafonds lijken wel ingelegd met houtsoorten. Ook de plafonds boven de parkeervakken onder het gebouw kregen een houten afwerking. Pièce de résistance is de binnentrap een combinatie van prefab beton met luxe RVS-leuningen waarbij de treden ingelegd zijn met zwart graniet vol spikkels. Op onverwachte plaatsen gunnen raampjes de trappenloper een blik op de buitenlucht.

 

Glas

‘Niet dat ik er slapeloze nachten van heb, maar het pand zal pas echt af zijn als over een paar jaar de bovenste verdieping erop zit. We vroegen en kregen een bouwvergunning voor het pand inclusief een vijfde bovenste etage, die geheel van glas zal zijn. De zinken opbouw is op die toevoeging al helemaal voorbereid, heeft eigenlijk alleen een liftdeur nodig’, besluit Han de Kluijver. Waarschijnlijk zal Giesbers-Rotterdam die glasverdieping niet gebruiken om rustig thee te drinken, zoals in het glazen koepeltje op grote buurman de Van Nelle fabriek.

/

    Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/public/sites/www.hdk-architecten.nl/templates/default/desktop/_body.php on line 45